D66 vindt dat Amsterdammers de gelegenheid moeten hebben om hun huis te verhuren via organisaties als Airbnb, mits ze dat binnen de regels doen. Dat betekent niet meer dan twee maanden per jaar je eigen huis verhuren, en niet meer aan meer dan vier personen tegelijkertijd. D66 gaat harder optreden tegen de mensen die deze regels willens en wetens overtreden. D66-raadslid Reinier van Dantzig: “Wanneer je als Amsterdammer kort op vakantie gaat moet het mogelijk zijn om in die periode je huis te verhuren via een organisatie als Airbnb. Het grote probleem is dat sommigen ruimtes verhuren waar zij zelf helemaal niet wonen. Je runt dan in feite een illegaal hotel. Met overlast, onveilige situaties en oneerlijke concurrentie tot gevolg. Tegen dit soort illegale hotels moet nog harder worden opgetreden.” Dankzij D66 wordt gekeken of eigenaren die zich met deze illegale praktijken bezig houden, veel hogere boetes opgelegd kunnen krijgen en langer dicht moeten.

Hogere boetes en langere sluiting

Nu moeten eigenaren van bijvoorbeeld shortstay hotels die de regels hebben overtreden, hun pand voor drie maanden dicht houden. Op initiatief van D66-raadslid van Dantzig wordt onderzocht of die sluitingstijd naar zes maanden kan. Ook wordt gekeken of de maximale boete voor mensen die een woning illegaal verhuren kan worden verdubbeld, van 10.000 naar 20.000 euro. Van Dantzig: “Er moeten nieuwe maatregelen komen om dit soort praktijken harder te straffen. Ik wil dat illegale hotels hogere boetes ontvangen en langer worden gesloten nadat ze zijn ontdekt. Bovendien moet er worden gekeken of de vrijgekomen ruimte van opgerolde illegale hotels kan worden verhuurd als sociale huurwoning. Zo maakt een illegaal hotel plaats voor mensen die het hard nodig hebben, zoals studenten of starters.”

Van illegaal hotel naar woningen voor starters en studenten

Ook wordt het nu makkelijker om overlast van illegale hotels te melden. De hotline waar mensen hotels kunnen melden wordt op initiatief van Van Dantzig ruimer open gehouden en handhavers zullen sneller op meldingen reageren. Van Dantzig: “Vooral in het weekend, wanneer de meeste verhuur plaatsvindt, is het belangrijk dat mensen terecht kunnen met hun klachten. Handhavers moeten hier vervolgens direct op reageren zodat een vals hotel op heterdaad kan worden opgerold.”

 

Dit artikel verscheen ook op amsterdam.d66.nl