Amsterdam bloeit en beweegt.

Alleen nog chique winkels voor de rijkere toerist, de hele binnenstad is vergeven van ijswinkels en Russen en Chinezen kopen onze grachtenpanden op. Drie willekeurige berichten uit de media van afgelopen maand en je mond valt open. Is dit schrikbeeld de realiteit in Amsterdam? Gelukkig blijkt het zo’n vaart nog niet te lopen. De Bijenkorf verandert van concept, maar op de Dam vind je nog steeds C&A en Vlaamse Friet. De binnenstad telt 4.000 winkels en 3.000 horecazaken, waarvan 100 ijswinkels. Ook het Parool-artikel ‘Chinezen kopen grachtenpanden op’ is niet op feiten gebaseerd, zo bleek uit de NRC factcheck afgelopen week. 15 huizen zijn in 2014 verkocht aan een Rus of een Chinees. Op een totaal van een kleine twaalfduizend woningen die ieder jaar een nieuwe eigenaar krijgen in Amsterdam, een schijntje. “Niets meer of minder dan gebruikelijk,” bevestigde de voorzitter van de Makelaars Vereniging Amsterdam.

Het lekkerste broodje aap kwam afgelopen week van RTL-Z econoom Hans de Geus op AT5. Hij is ervan overtuigd dat de toename van rijke Chinezen en Russen de Drie Dwaze Dagen heeft doen verdwijnen uit de Bijenkorf. Tot zover niet zo’n gekke gedachte van een econoom: inspelen op de behoefte van je doelgroep is voor een onderneming gesneden koek. De Geus voegde echter ook toe dat inspelen op de rijke doelgroep een wens is van het stadsbestuur. “Het stadsbestuur wil dit, met name D66, die vindt het allemaal best gaaf”, aldus De Geus bij AT5. Nu is D66 al bijna twee jaar de grootste partij in de stad, maar invloed uitoefenen op de doelgroep keuze van ondernemers kunnen we – gelukkig – niet. Zoals Bill Clinton ooit zei: it’s the economy, stupid!

De discussie over ‘de veranderende stad’ wordt in de media wel gevoerd op basis van deze schrikbeelden. Met als gevolg dat Amsterdammers zich meer dan nodig zorgen maken. Want niemand wil dat Amsterdam het nieuwe Venetië wordt. Of dat huizen opgekocht worden als investering, terwijl mensen er nauwelijks wonen. In Amsterdam is dit gelukkig ook niet de realiteit. Dat willen we zo houden. Er verandert bovendien ook veel ten goede. De toeristen en dagjesmensen houden winkels in de binnenstad overeind. De toenemende werkgelegenheid in de horeca heeft de afgelopen jaren voor ruim 10.000 banen gezorgd. Die toeristen zorgen dat leerlingen van het ROC Horeca, als een van de weinige MBO’ers, na het halen van hun diploma vaak direct aan de slag kunnen.

Dat Amsterdam zo aantrekkelijk is, is niet alleen te danken aan het nieuwe college D66, VVD, SP. De vorige stadsbesturen hebben jaar na jaar ingezet op meer en beter toerisme. “De wereldwijde aantrekkingskracht van onze stad is enorm. De PvdA wil blijven inzetten op toerisme en ons imago als aansprekende en spannende bestemming verbeteren”, stond – terecht – in hun verkiezingsprogramma. Na jaren de wereld rondreizen om internationale bedrijven te overtuigen zich toch vooral in Amsterdam te vestigen, moeten we niet gek opkijken dat de directeuren van deze vestigingen hier ook een huis willen kopen. Bedrijvigheid aantrekken doen we ook niet zomaar, maar zodat meer Amsterdammers aan het werk kunnen. Ook een booking.com heeft catering, ICT en schoonmaak nodig.

Amsterdam bloeit als nooit tevoren en is onmiskenbaar in beweging. Laten we elkaar wel behoeden voor het idee dat we uit het centrum weggejaagd worden door toeristen, gewapend met rolkoffers en Nutella-wafels. Bovendien is Amsterdam niet alleen populair bij Russen en Chinezen. Het grootste deel van de zestien miljoen bezoekers per jaar komt uit eigen land. En daarvan komt weer het grootste deel uit Groot-Amsterdam. Vanzelfsprekend moeten we die groei en aantrekkelijkheid van de stad in goede banen leiden. Dat betekent ook bezoekers naar andere delen van de stad trekken en overlast en illegale hotels effectief aanpakken. Deze zomer zijn al 27 illegale hotels opgespoord. Ook komt er een strenger hotel- en evenementenbeleid. We moeten daarnaast blijven zorgen dat we de stad schoon houden. Goed dus dat daar drie miljoen extra voor wordt uitgetrokken. Maar besef ook dat we blij mogen zijn dat het zo goed gaat in Amsterdam. Veel stadsbestuurders zouden willen dat ze zich bezig konden houden met de effecten van toenemend toerisme in hun stad.

Dit opinie-artikel verscheen op 2 november 2015 in Het Parool.